![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 00:00 ч.
Протестите през последното десетилетие се утвърдиха като важен аспект на социалната динамика. Примерите от Ню Йорк и Хонг Конг показват, че хората не ...
|


![]()
Цветни аспекти
Течинг Хсие открива нови измерения на времето и изкуството в ретроспективна изложбаНеговите жизнени произведения не просто размиват границите между живота и изкуството, но и поставят зрителя в позицията да осъзнае как времето влияе на съществуването. Вторият му проект, One Year Performance 1980–1981 (Time Clock Piece), изисква от него да удря времеви часовник на всеки час, 24 часа в денонощието, в продължение на 365 дни. Третият му проект от серията е Living on the Streets (1981), в който той живее на улиците на Манхатън без да влиза в сграда, а четвъртият, Tie Piece (1983), включва връзване с артистката Линда Монтано, без да имат право да се докосват един до друг.
Костадин Новаков
| 30 Септември 2025, 17:32 ч.
![]()
Темата за времето и неговото влияние върху изкуството е изключително важна и актуална, особено в контекста на творчеството на Течинг Хсие (Tehching Hsieh). Той е артист, който с времето си е успял да предизвика традиционните разбирания за изкуство, съчетавайки живота и творчеството по уникален начин. Хсие пристига в Съединените щати, бягайки от Тайван, и започва своята артистична кариера с поредица от дългогодишни перформанси, които поставят акцент върху концепцията за времето. Неговите "жизнени произведения" не просто размиват границите между живота и изкуството, но и поставят зрителя в позицията да осъзнае как времето влияе на съществуването. Във всяко от изпълненията си, Хсие избира да се ангажира с определен ритуал, който отнема цяла година. В "One Year Performance 1978–1979" (Cage Piece), той живее в клетка, отказвайки се от четенето и писането, а храната му се доставя от приятел. Този перформанс е не само физически, но и психологически предизвикателство, което поставя акцент върху концепцията за ограничение и свобода. Вторият му проект, "One Year Performance 1980–1981" (Time Clock Piece), изисква от него да удря времеви часовник на всеки час, 24 часа в денонощието, в продължение на 365 дни. Чрез тези действия Хсие не просто изследва времето, но и начина, по който хората го възприемат. Важно е да се отбележи, че Хсие не търси признание или слава; той е по-скоро ангажиран със самия процес на съществуване. Третият му проект от серията е "Living on the Streets" (1981), в който той живее на улиците на Манхатън без да влиза в сграда, а четвъртият, "Tie Piece" (1983), включва връзване с артистката Линда Монтано, без да имат право да се докосват един до друг. Последният му проект от тази серия, "No Art" (1985), е абсолютна въздържаност от създаване, гледане или говорене за изкуство. Всеки от тези перформанси е не само експеримент, а и израз на дълбочината на човешкия опит. Въпреки че творчеството на Хсие е дълбоко свързано с концепцията за времето, той също така разглежда и идеята за смъртта и цикличността на живота. Той споделя, че повторението е основен елемент в неговата работа, което му позволява да достигне до дълбочината на съществуването. Чрез повторението, той не само че изследва времето, но и начина, по който хората осъзнават смъртта и живота. В заключение, творчеството на Течинг Хсие е не само уникално, но и предизвикателно, тъй като то поставя въпроси за съществуването, времето и изкуството. Неговата работа е не само за представяне на изкуство, а за създаване на пространство, в което зрителят може да размишлява за собственото си възприятие на времето и живота.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |

Ню Йорк Студио Скул предлага уникални възможности за художници
|
![]() |
Катон Карагай: скритото бижу на Казахстан
|
![]() |
Мюнхенският Октоберфест отново отвори врати след седемчасово затваряне
|
![]() |
Обявени са номинираните за наградите за 2025 година в изкуствата в САЩ
|
![]() |
Британският музей в Лондон стартира Британски музей бал за набиране на средства
|
![]() |

Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия |

Ишъл Егрікавук изследва ролята на изкуството в протестите и социалния диалог
|
![]() |
Атлантският арт панаир привлича внимание с разнообразие от произведения и достъпна атмосфера
|
![]() |
Изложба "Театър Пикасо" в Tate Modern разочарова с хаотична подредба и липса на ясна концепция
|
![]() |
Елизабет Дени е новият директор на Outsider Art Fair
|
![]() |
Премиера на 11,000 Strings в Ню Йорк с 50 пиана
|
![]() |